tovaingesson.blogg.se

TOVA INGESSON

Hipp hipp hurra!

Publicerad 2014-07-28 13:08:58 i Allmänt,

Nu har jag varit 14 i över en vecka (utan att blogga)
På min födelsedag kom hela familjen in och sjöng på morgonen och jag fick frukost på sängen men det var så varmt att jag tog med den ut och åt på altanen istället.
På dagen gjorde vi pastasalled, köpte kycklingben och åkte ner till stranden och åt lunch.
På kvällen var vi på den årliga grillfesten på vändplanen. Det var jättemysigt och det blev en lyckad 14årsdag!

Dagen efter min födelsedag var det ännu varmare och då hade vi tänkt ha mitt släktkalas. Tanken var att vi skulle gå på Långåsamarknad först och sedan hem hit. Marknaden var helt olidligt varm så det blev bara en snabb vända innan vi åkte hem och dukade fram dricka till alla gäster. Sedan åt vi och lekte leker ända tills alla åkte hem och man kunde tro att firandet var över, men så var det inte för att häromdagen  hade jag och Wilma ett litet födelsedagsfirande tillsammans för våra vänner. Då gjorde vi mat och tog med ner till stranden. Det var varmt men vi fick tyvärr en hel del regn på oss!
Det var iallafall mysigt och nu är allt firande över på riktigt!!

Lingvallen! 💫🙏

Publicerad 2014-07-18 19:54:43 i Allmänt,

Idag kom jag hem från ett 5 dagars gymnastikläger i Lingvallen som ligger i Ängelholm! Det har varit jättekul och jag körde 3 nya gymnastikövningar jag aldrig gjort innan!
Nu var det iallafall skönt att komma hem och få sova i sin egen säng och ta det lugnt!

IMORGON ÄR DET 19 JULI OCH JAG FYLLER ÅR!! TIDEN HAR GÅTT FÖR FORT!

Lördag!

Publicerad 2014-07-13 00:24:04 i Allmänt,

Idag var jag och mitt gympalag på fästningen och hjälpte till med Varbergsloppet. Vi hade också en liten uppvisning på gräsplätten precis vid starten.
När jag kom hem var det helt tomt i huset men efter att jag fått ett samtal om att dem hade åkt till våra kompisar fick jag duscha och göra iordning mig för att sedan bli hämtad av pappa och åka dit.
Där tillbringade vi resten av kvällen med god mat och (kanske inte riktigt lika roligt) fotbollstittande. Vi gjorde såklart andra saker också.

Måns innan paprikaloppet (minde version av Varbergsloppet)

Det var konstigtnog jätteroligt att dela ut vatten till dem flitiga löparna!

Hemma!!!

Publicerad 2014-07-10 11:33:47 i Allmänt,

På tisdags morgonen vaknade både jag och Ella utav att det åskade i Zadar. Kl var då 07:30 och vi gick upp.
När kl blivit 9 satt vi alla i bilen färdiga för att börja våran resa hemmåt. Sedan åkte, och åkte, och åkte och åkte vi i bilen hela dagen ända tills kl 23:30 då vi sov på ett hotell i Tyskland (utan nätverk!!!). Vi stannade bara en gång på vägen för att få i oss lite mat. När jag satt där och åt kom det fram en kvinna som hade sett att jag hade munsår. Hon frågade om jag hade medicin mot elendet och det hade vi som tur var fixat i Kroatien. Snäll som hon var tog hon iallafall fram en kräm som hon tyckte var bra och gav den till mig! Vi tackade så mycket och sedan gick hon. Snacka om schysst människa!!!

När vi vaknade på morgonen i Tyskland gick vi bara upp och åt frukost och sedan fortsatte vi att åka ända tills vi kom hem!

Bilder från dagarna
Måns på stället med den snälla kvinnan.

Det var skitvädret igenom hela Europa! Ösregn nästan hela tiden.

Zzzzz

Sista dagen!

Publicerad 2014-07-08 00:06:08 i Allmänt,

Idag vaknade vi upp till våran sista dag i Kroatien. Det betydde att vi bara åt frukost för att sedan sticka till stranden. Där tillbringade vi hela dagen och åt på en strandhak precis bredvid. Jag och Ella blev även erbjudna att åka på en gummibanan efter en vattenscooter helt gratis bara för att locka fler kunder. Det var jätteroligt och vi fick åka tillsammans med två norska 00 som vi pratade lite med! :)
Kl 19 åkte vi hem för att duscha och sedan gå ner och äta pizza på samma ställe intill havskanten som förra gången. När vi kom hem packade vi ihop alla våra grejer för att vara redo att sticka imorgon då det ska åska och regna här.

Bilder från dagen
Idag var det nästan olidligt varmt på stranden så då var det gott med en svalkande dricka!

Pågrund av värmen var man tvungen att bada var tionde minut!

Vi hyrde en trampbåt i 1h som Måns lärde sig att hoppa från helt själv! Här kan vi snacka om en nöjd kille!!

Jag var den ända som lyckades hålla mig kvar på bananen hela tiden!!

Ödlor och Musse Pigg

Publicerad 2014-07-07 00:12:07 i Allmänt,

Idag började vi dagen med några timmar på stranden. Jag har tyvärr fått munsår och inte bara ett utan 4-5 stycken så jag kunde inte doppa huvudet i saltvattnet och inte ha ansiktet i solen så det var inte så roligt! :'( Det är så typiskt att det ska komma just när man är utomlands och vill ha det skönt men jaja.
När det blev dax för lunch stack vi hem och åt pasta och kyckling ute på balkongen. Sedan duschade vi och gjorde oss iordning för att åka till gamlastan för andra gången. Vi kollade i butiker, åt, klappade ormar och ödlor och njöt av solnedgången medans vi lyssnade på havetsorgeln som jag skrivit om tidigare. Vi fick även hälsa på Musse Pigg. Måns blev väldigt glad och tyckte det var märkligt att han bodde här! :)

Lunch på balkongen

Snyggingen påväg till gamlastan.

Ödlan vi klappade

Musse Pigg!

Bilder från solnedgången

En väldigt trött men glad Måns med hans nya Angry Bird leksak.

Jag köpte också två saker idag men dem visar jag när vi kommit hem.

Paradiset!

Publicerad 2014-07-06 00:57:06 i Allmänt,

Idag så började vi dagen med att ta båten över till en ö som ligger precis utanför Zadar (där vi bor)
När vi kom fram åkte vi och åt. Måns sa att han ville ha fisk så vi beställde "small fish" till honom och så kom dom in med ett fat fullt av småfiskar. Kanske inte precis vad han hade tänkt sig!! Men eftersom jag har en pappa som äter nästan allt så kunde de bara byta mat och allting löste sig.
När vi ätit färdigt åkte vi till en strand som var jättemysig och vattnet var fantastiskt! Helt turkost/ljusblått!! Det var även det bästa snorkelstället hittills, jag och Ella såg ett antal nya sorters fiskar/koraller vi aldrig sett förut.
När kl var 16:30 åkte vi för att hitta en ny strand. Vi hittade ingen men vi hittade däremot en glasskiosk med jättegod glass.
När vi ätit upp glassen bestämde vi oss för att åka tillbaka till stranden vi vart på innan. Så kl 18:30 (2 h senare) satt vi på samma strand igen. Där tillbringade vi resten av kvällen tills solen gått ner, då åkte vi och åt för att sedan ta båten hem igen.

På båten påväg till ön

Måns (pappas) lunch!

Bilder från stranden!!

Min glass :)

Solnedgången

Stranden/pizza

Publicerad 2014-07-05 00:07:38 i Allmänt,

Idag började dagen med att vi åkte till en utav stränderna vi var på förra gången. Det var soligt och skönt. Vattnet var inte ens kallt, det känndes ljummet när man gick i. Det måste vart runt 25°C!! Den mesta tiden tillbringades i vattnet tills det var dax att äta. Då åkte vi vidare till en ny strand vi aldrig varit på innan. Där hade dem en restaurang precis bredvid vattnet där vi åt lunch. Sedan låg vi på den stranden en stund innan vi tog en glass och begav oss hemmåt!
När vi kom hem var jag och Ella sugna på att bada mer så det blev ett kvällsdopp idag igen. I slutet blev det riktigt kallt så sen var det skönt att komma hem, duscha och sätta på sig pyjamas. När jag precis hade blivit färdig och låg och kollade igenom mobilen visade det sig att vi skulle gå ut och äta. Då var det bara att slänga på sig kläder igen och sedan gå ner för att äta pizza på en restaurang längst med havetskanten.

Stället där vi åt lunch

Eftersom solen går ner väldigt tidigt här (20:45) så är det väldigt mörkt men här är bilder från restaurang besök nr 2 idag.

Krka!!

Publicerad 2014-07-03 23:38:34 i Allmänt,

Efter dagens frukost satte vi oss i bilen och körde till en stad (som jag glömt namnet på) där vi hoppade på en båt som tog oss till en nationalpark som hette Krka.(väldigt roligt/märkligt namn) I nationalparken fanns det ett vattenfall man kunde bada i, eller iallafall runt omkring. Glada och varma som vi var hoppade vi fort i men det tog inte lång tid innan vi fattat vad vi gett oss in på. Det var jätteströmmt och botten var full av sylvassa stenar som stack upp. Ett tag när jag simmade allt var jag hade, inte kom någon vart och slog fötterna/knäna i stenarna hela tiden trodde jag rent ut sagt att jag skulle dö!!
Som tur var så hittade vi ett ställe lite längre bort där man kunde bada utan att få "dödsångest" så det slutade med att vi stannade kvar till kl 17:30 då vi åkte med båten tillbaka till "StadenJagGlömtNamnetPå" och åt. När vi kom hem stack vi ner till våran strand och badade i solnedgången.

Bilder från dagen:
På båten påväg till nationalparken

Bilder från Krka.

Mysigt bad i solnedgången!

Kroatien!

Publicerad 2014-07-03 00:12:43 i Allmänt,

Idag började dagen med en frukost ute på balkongen i ett redan varmt Kroatien. Efter att vi ätit färdigt packade vi väskorna och stack till en sandstrand. Det var mycket varmt, över 30°C!! Där låg vi tills det var dax för att äta igen . Då åkte vi vidare till en annan sandstrand som hade ett litet matställe där vi åt hamburgare. Efter några timmar på den stranden stack vi hem och fixade iordning oss för att åka till gamlastan i Zadar. Där fanns det massa mysiga små gator och gränder och efter att vi strosat runt där ett tag så åt vi mat på en god restaurang. Sedan gick vi till ett ställe där man hade gjort hål i marken så när vågarna rullade in bildandes det toner som tillsammans lät som musik!

Första stranden idag

Andra stranden idag...
..med matstället!
(Det var väldigt soligt och tyvärr tog solen liteväl mycket på vissa ställen!! Men som tur var klarade vi oss ganska bra!)

Jag fick inga bilder från smågatorna/fina bilder i gamlastan men här är några från kvällen.

Äntligen framme!

Publicerad 2014-07-01 22:27:15 i Allmänt,

Idag gick vi bara upp, åt frukost och gav oss av för att komma fram till Kroatien så fort som möjligt. Kl 2 var vi framme vid vårat boende och då var det 28°C. Så fort vi hade fått in alla saker i vårat "hus-lägenhet" eller vad man ska kalla det så stack vi och handlade mat i en affär. Efter affärsbesöket gick vi hem och lagade tacos och sedan gick vi ner till stranden som ligger 150 m här ifrån. Tyvärr var den bara stenig, låg precis bredvid en väg och inte alls mysig så efter ett dopp så stack vi vidare till en annan. Den såg likadan ut så det blev ju inte så mycket bättre. Det var iallafall skönt väder och inre förän kl 18:45 gick vi tillbaka hem för att laga mat, igen.

Imorgon ska vi åka till en finare strand som ligger lite längre härifrån.

Havet vid vårat boende.

Vårat boende.( Vi har mittenbalkongen )

Utsikten från balkongen. Om man tittar noga på den översta bilden kan man se havet. under bergen! (det syns mycket tydligare i verkligheten) Jag var bara tvungen att skriva det!! Haha